Blog prawniczy

Blog prawniczy

21.10.2024

Cold mailing i cold calling – co zmienia ustawa prawo komunikacji elektronicznej (PKE)?

Marketing bezpośredni to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w sprzedaży. Do jego przykładów należy zaliczyć cold mailing oraz cold calling polegające na kontakcie z klientem „na zimno”, czyli z konkretnie wytypowanymi osobami, które się tego nie spodziewają. Dobrze sformułowany mail lub umiejętnie przeprowadzona rozmowa potrafią znacząco zwiększyć sprzedaż, dlatego firmy starają się z nich korzystać. W jaki sposób obecnie został uregulowany outbound marketing i co zmienia nowe prawo komunikacji elektronicznej?

21.10.2024

Jak stworzyć firmową politykę AI, która zabezpieczy interesy pracodawcy?

Sztuczna inteligencja na dobre zagościła w wielu przedsiębiorstwach i dzisiaj coraz więcej firm używa na co dzień generatywnej AI. Według raportu McKinsey & Company pod koniec 2023 r. z osiągnięć sztucznej inteligencji korzysta niemal 30% organizacji. W 2024 ten trend jest jeszcze silniej widoczny. Po AI sięga około 40% wszystkich firm, a 82% biznesowych użytkowników dostrzega potencjał płynący z tej technologii. Wykorzystanie sztucznej inteligencji jest jak najbardziej zrozumiałe, ale trzeba pamiętać, aby robić to odpowiedzialnie. W tym miejscu pojawia się polityka AI. Kto powinien ją wdrożyć i dlaczego? Jak zrobić to prawidłowo?

18.10.2024

Ustawa o systemach sztucznej inteligencji: wprowadzenie

Polska postawiła kolejny krok w kierunku regulacji obszaru sztucznej inteligencji. 15 października 2024 roku opublikowano projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji, która ma za zadanie wdrożyć do polskiego porządku prawnego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady znane jako ,,Akt o sztucznej inteligencji” (AI Act). W tym pierwszym artykule z serii poświęconej nowej ustawie, przyjrzymy się bliżej głównym założeniom nowych regulacji.

18.10.2024

Skuteczne zaskarżenie odrzucenia oferty w zamówieniach publicznych

W obszarze zamówień publicznych, odrzucenie oferty może być kluczowym momentem dla Wykonawcy. Jednak nie każde odrzucenie jest nieodwołalne. Niniejszy artykuł omawia, jak nieprecyzyjne podstawy prawne i faktyczne odrzucenia oferty mogą być skutecznie zaskarżone do Krajowej Izby Odwoławczej, oraz jakie obowiązki ciążą na Zamawiającym w zakresie uzasadnienia takiej decyzji.

17.10.2024

Rejestracja spółki akcyjnej – jak założyć spółkę akcyjną krok po kroku?

Polski ustawodawca w większości przypadków dopuszcza możliwość wyboru jednego spośród kilku form działalności gospodarczej. Jedną z nich jest spółka akcyjna. Na koniec 2019 roku w Polsce funkcjonowało około 10 tysięcy tego rodzaju podmiotów na nieco ponad 500 tysięcy spółek prawa handlowego. Kiedy warto zdecydować się na założenie spółki akcyjnej i jak wygląda cały proces jej rejestracji?

14.10.2024

RODO a numer telefonu pracownika – nowy ważny wyrok WSA

Numery telefonów pracowników są powszechnie wykorzystywane przez pracodawców do kontaktu. Rodzi to pytanie o status prawny tych numerów w kontekście ochrony danych osobowych. Kluczowe pytanie brzmi tutaj: czy numer telefonu pracownika lub członka zarządu to dane osobowe? Odpowiedź na to pytanie ma istotne konsekwencje prawne i praktyczne dla pracodawców. Wpływa na sposób, w jaki firmy powinny gromadzić, przechowywać i przetwarzać numery telefonów swoich pracowników. W tym artykule odpowiemy na to pytanie.

10.10.2024

Reprezentacja prostej spółki akcyjnej: zarząd czy rada dyrektorów?

Prosta spółka akcyjna (PSA) to stosunkowo nowa forma prawna spółki kapitałowej w polskim systemie prawnym, wprowadzona w 2019 roku z myślą o innowacyjnych przedsiębiorstwach i startupach. Jedną z kluczowych kwestii związanych z funkcjonowaniem PSA jest sposób jej reprezentacji. W przeciwieństwie do wcześniej istniejących spółek kapitałowych, w których zarząd pełni rolę organu wykonawczego, w przypadku PSA ustawodawca przewidział możliwość wyboru między klasycznym modelem zarządu a nowatorskim rozwiązaniem w postaci rady dyrektorów.

09.10.2024

Digital Governance – czym jest i na czym polega na koncepcja?

W obliczu rosnącej złożoności ekosystemów technologicznych oraz nasilających się zagrożeń w cyberprzestrzeni, skuteczne wdrożenie zasad digital governance staje się kluczowym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej oraz minimalizacji ryzyk operacyjnych i reputacyjnych. Przyjrzyjmy się koncepcji digital governance, jej kluczowym komponentach oraz implikacjom prawnym i biznesowym dla współczesnych organizacji.