Blog prawniczy

Skuteczne zaskarżenie odrzucenia oferty w zamówieniach publicznych

⟨⟨ Powrót
Adam Głocki

Adam Głocki

RADCA PRAWNY

Radca prawny w Kancelarii Linke Kulicki, aktywnie działający w samorządzie radców prawnych OIRP w Warszawie. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, obsługując Zamawiających i Wykonawców. Posiada doświadczenie w reprezentacji przed Krajową Izbą Odwoławczą. Współpracuje z przedsiębiorcami w zakresie ich bieżącej działalności, ze szczególnym zamiłowaniem do branży budowlanej i medycznej. Ukończył studia z informatyki oraz podyplomowe studia z zakresu rachunkowości i finansów. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w branży budowlanej, w tym w kontraktach budowlanych realizowanych przez zamawiających publicznych z sektora medycznego.

Masz pytania do autora?
e-mail: sekretariat@linkekulicki.pl
tel. +48 789 178 462

Opublikowano:

W obszarze zamówień publicznych, odrzucenie oferty może być kluczowym momentem dla Wykonawcy. Jednak nie każde odrzucenie jest nieodwołalne. Niniejszy artykuł omawia, jak nieprecyzyjne podstawy prawne i faktyczne odrzucenia oferty mogą być skutecznie zaskarżone do Krajowej Izby Odwoławczej, oraz jakie obowiązki ciążą na Zamawiającym w zakresie uzasadnienia takiej decyzji.

Obowiązek uzasadnienia odrzucenia oferty przez Zamawiającego

Nieprecyzyjne podstawy prawne i faktyczne odrzucenia oferty można skutecznie zaskarżyć w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej. Sporządzenie uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty jest obowiązkiem Zamawiającego, który wynika z art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.

Powyższy przepis zabezpiecza prawo wykonawcy do uzyskania pełnej i rzetelnej wiedzy na temat oceny oferty, w tym np. przyczyn odrzucenia danej oferty. Uzasadnienie faktyczne odrzucenia oferty powinno być wyczerpujące, aby wykonawca mógł się do wskazanych uchybień ustosunkować.

Sprawdź naszą ofertę: Zamówienia Publiczne – Kancelaria Linke Kulicki

Znaczenie pełnego uzasadnienia dla ochrony praw Wykonawcy

Pełne uzasadnienie przyczyn faktycznych i prawnych, które legły u podstaw odrzucenia oferty, gwarantuje zamawiającemu możliwość ich obrony w podanym zakresie, gdy wykonawca wniesie zarzuty do tej oceny, kwestionując je. Należy mieć na względzie, że ocena dokonywana przez Krajową Izbę Odwoławczą nie może wykraczać poza uzasadnienie przedstawione przez zamawiającego.

Rola KIO w ocenie zasadności odrzucenia oferty

Nie może ujść uwadze, że korzystanie ze środków ochrony prawnej jest ograniczone podstawą prawną i faktyczną zawartą w treści informacji o wyniku postępowania. Ugruntowane orzecznictwo KIO potwierdziło, że niedopuszczalne jest rozszerzanie przez zamawiającego okoliczności faktycznych lub prawnych, uzasadniających podjęcie w postępowaniu określonych czynności, dopiero w toku postępowania odwoławczego. Izba jest bowiem związana zarzutami odwołania, a te determinowane są zakresem uzasadnienia wskazanego w informacji o wyniku postępowania przekazywanej na podstawie art. 253 ust. 1 ustawy Pzp. (KIO 1672/21, KIO 420/19, KIO 1215/23).

Konsekwencje braku precyzyjnego uzasadnienia odrzucenia oferty

Spóźnione argumenty zamawiającego na okoliczność odrzucenia oferty na etapie postępowania przed KIO nie chronią go, nawet gdy są niepodważalne i zasadne.

Podstawy odrzucenia oferty nie mogą pozostawać poza obiektywną kontrolą wykonawców oraz kontrolą instancyjną, do czego prowadzi brak uzasadnienia faktycznego lub prawnego odrzucenia oferty.

Spóźnione argumenty zamawiającego na okoliczność odrzucenia oferty na etapie postępowania przed KIO nie chronią go, nawet gdy są niepodważalne i zasadne.

Reasumując podstawy odrzucenia oferty nie mogą pozostawać poza obiektywną kontrolą wykonawców oraz kontrolą instancyjną, do czego prowadzi brak uzasadnienia faktycznego lub prawnego odrzucenia oferty.

Dopełnienie ww. obowiązku ma istotne znaczenie z punktu widzenia przestrzegania ogólnych zasad prowadzenia postępowania, w szczególności zasady jawności i przejrzystości postępowania.