Adam Głocki
RADCA PRAWNY
Radca prawny w Kancelarii Linke Kulicki, aktywnie działający w samorządzie radców prawnych OIRP w Warszawie. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, obsługując Zamawiających i Wykonawców. Posiada doświadczenie w reprezentacji przed Krajową Izbą Odwoławczą. Współpracuje z przedsiębiorcami w zakresie ich bieżącej działalności, ze szczególnym zamiłowaniem do branży budowlanej i medycznej. Ukończył studia z informatyki oraz podyplomowe studia z zakresu rachunkowości i finansów. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w branży budowlanej, w tym w kontraktach budowlanych realizowanych przez zamawiających publicznych z sektora medycznego.
Opublikowano:
Zgodnie z art. 224 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa Pzp”), jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień.
Podkreślić przy tym należy, iż powyższy przepis prawa nie daje podstaw do automatycznego stwierdzenia, iż cena oferty jest rażąco niska w przypadku spełnienia którejkolwiek ze wskazanych w nim przesłanek, ale zaistnienie wskazanych w nim okoliczności otwiera drogę do wszczęcia przez zamawiającego procedury wyjaśniającej.
Za cenę rażąco niską należy uznać cenę nierealistyczną, za którą nie jest możliwe wykonanie zamówienia w należyty sposób i która wskazuje na zamiar realizacji zamówienia poniżej kosztów własnych.
W orzecznictwie wskazywano, iż o cenie rażąco niskiej można mówić wówczas, gdy oczywiste jest, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie umowy przez wykonawcę byłoby dla niego nieopłacalne.
Punktem odniesienia do kwalifikacji zaoferowanej ceny jako rażąco niskiej jest:
- ustalona należycie przez zamawiającego szacunkowa wartość zamówienia;
- ceny zaoferowane przez innych wykonawców;
- ceny rynkowe za przedmiot zamówienia.
Sprawdź naszą ofertę: Zamówienia Publiczne – Kancelaria Linke Kulicki
Wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny
Wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny powinno być precyzyjne. Co więcej w wezwaniu skierowanym do wykonawcy konieczne jest wskazanie, jakich konkretnie informacji zamawiający oczekuje.
Niedopuszczalne jest kierowanie wezwań do wyjaśnień w taki sposób, który nie odzwierciedla rzeczywistych potrzeb i oczekiwań Zamawiającego.
Innymi słowy, to wezwanie skierowane do wykonawcy wyznacza granice oceny, czy wykonawca sprostał ciążącemu na nim obowiązkowi wykazania, że zaoferowana przez niego cena nie nosi znamion ceny rażąco niskiej.
Nie jest zatem prawidłowe działanie zamawiającego polegające na skierowaniu do wykonawcy ogólnego wezwania do wyjaśnień poziomu ceny, a następnie odrzucenie oferty wykonawcy tylko z tej przyczyny, iż określony składnik cenotwórczy nie został przedstawiony w złożonych wyjaśnieniach bądź też został zaprezentowany w inny sposób niż oczekiwał zamawiający (KIO 3536/23).
Odrzucenie oferty z powodu rażąco niskiej ceny
Należy wskazać, że w żadnym przepisie ustawy Pzp nie ma regulacji nakazującej automatycznie odrzucić z postępowania wykonawcę, którego cena spełnia przesłankę ceny niższej o 30% od wartości zamówienia jak i od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert.
Składanie ofert z ceną niższą od wartości oszacowanej przez zamawiającego jest w postępowaniach przetargowych zjawiskiem naturalnym, które nie może być automatycznie postrzegane jako okoliczność uzasadniająca wątpliwości co do rzetelności kalkulacji ceny (KIO 1468/14).
Zgodnie z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp odrzuceniu jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Zamawiający bada nie tylko cenę podaną w ofercie, ale również założenia wykonawcy przyjęte do kalkulacji tej ceny między innymi przez pryzmat złożonych przez wykonawcę dowodów. Składanie wyjaśnień ogólnych, niepopartych dowodami powoduje, że wykonawca ponosi negatywne skutki niewykazania zasadności swoich twierdzeń (KIO 1366/24).
Kancelaria Linke Kulicki to kancelaria prawna, która oferuje pomoc prawną w zakresie pełnego wsparcia Zamawiających oraz Wykonawców zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Świadczymy dla naszych Klientów doradztwo prawne na wszystkich etapach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wykwalifikowany zespół prawników pomaga w zorganizowaniu procedur udzielania zamówień publicznych oraz wspiera w poszczególnych postępowaniach. Zespół naszej kancelarii pomaga również przy przygotowaniu odwołania, jak i podczas rozprawy toczącej się przed Krajową Izbą Odwoławczą. Warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych na rynku zamówień publicznych prawników, szczególnie na początku swojej działalności. Kancelaria Linke Kulicki może również pomóc w kontaktach z Zamawiającym na etapie realizacji zamówienia, co pozwoli skupić się tylko na swoich usługach czy produktach.