Blog prawniczy

Kiedy oświadczenie Wykonawcy może zastąpić referencje w zamówieniach publicznych?

⟨⟨ Powrót
Adam Głocki

Adam Głocki

RADCA PRAWNY

Radca prawny w Kancelarii Linke Kulicki, aktywnie działający w samorządzie radców prawnych OIRP w Warszawie. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, obsługując Zamawiających i Wykonawców. Posiada doświadczenie w reprezentacji przed Krajową Izbą Odwoławczą. Współpracuje z przedsiębiorcami w zakresie ich bieżącej działalności, ze szczególnym zamiłowaniem do branży budowlanej i medycznej. Ukończył studia z informatyki oraz podyplomowe studia z zakresu rachunkowości i finansów. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w branży budowlanej, w tym w kontraktach budowlanych realizowanych przez zamawiających publicznych z sektora medycznego.

Masz pytania do autora?
e-mail: sekretariat@linkekulicki.pl
tel. +48 789 178 462

Opublikowano:

Jakich dokumentów może żądać Zamawiający na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu dotyczących posiadania odpowiedniej wiedzy lub doświadczenia?

Zamawiający na potwierdzenie spełniania przez Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, może, w zależności od charakteru zamówienia, żądać:

  1. Wykazu robót budowlanych oraz dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie.
    Przy czym dowodami, o których mowa powyżej, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty.
  2. Wykazu dostaw lub usług wykonanych, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych również wykonywanych oraz dowodów określających, czy te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie.

Przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego dostawy lub usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane. Z zastrzeżeniem, że jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów, może złożyć własne oświadczenie.

Jak wynika z przywołanej regulacji, gdy są postawione warunki udziału w postępowaniu w przedmiocie posiadania odpowiedniego doświadczenia do realizacji zamówienia, Wykonawca musi przedstawić dowody określające, czy wykazywane zamówienia zostały wykonane lub są wykonywane należycie.

Ustawodawca określił tu kolejność przedstawiania dokumentów według ich wartości dowodowej, czyli przede wszystkim dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego zamówienia zostały wykonane lub są wykonywane, np. referencje.

Z dokumentów tej kategorii, które nie zostały wprost wymienione w przepisie, Wykonawcy często przedstawiają także inne dowody, np. protokoły odbioru przedmiotu zamówienia z podpisami przedstawicieli zleceniodawcy i Wykonawcy.

Sprawdź naszą ofertę: Zamówienia Publiczne – Kancelaria Linke Kulicki

Odstępstwo od reguły załączania referencji podmiotów na rzecz których były wykonywane zamówienia

Jedynym odstępstwem od reguły w przypadku zamówień na dostawy lub usługi, jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze Wykonawca nie jest w stanie uzyskać referencji, może przedstawić własne oświadczenie.

Minimalna treść oświadczenia własnego Wykonawcy

Aby załączyć referencje w postaci oświadczenia własnego Wykonawca powinien udowodnić i wykazać uzasadnione przyczyny o obiektywnym charakterze, dla których Wykonawca nie jest w stanie uzyskać dokumentów pochodzących od podmiotów, na rzecz których zamówienia zostały wykonane lub są wykonywane.

Z utrwalonego orzecznictwa KIO wynika, że Wykonawca, przedkładając zamiast referencji (innych dokumentów) oświadczenie własne, ma obowiązek szczegółowo wyjaśnić Zamawiającemu i udokumentować, dlaczego mógł tak postąpić. Czyli co najmniej należy wykazać Zamawiającemu, że dany Wykonawca w sposób oficjalny wystąpił do tych podmiotów o potwierdzenie należytego wykonania zamówień.

Oświadczenie własne powinno potwierdzić należyte wykonanie zamówienia.

Prawnik Zamówienia Publiczne – Kancelaria Linke Kulicki

Kancelaria Linke Kulicki to kancelaria prawna, która oferuje pomoc prawną w zakresie pełnego wsparcia Zamawiających oraz Wykonawców zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Świadczymy dla naszych Klientów doradztwo prawne na wszystkich etapach postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Wykwalifikowany zespół prawników pomaga w zorganizowaniu procedur udzielania zamówień publicznych oraz wspiera w poszczególnych postępowaniach.  Zespół naszej kancelarii pomaga również przy przygotowaniu odwołania, jak i podczas rozprawy toczącej się przed Krajową Izbą Odwoławczą. Warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych na rynku zamówień publicznych prawników, szczególnie na początku swojej działalności. Kancelaria Linke Kulicki może również pomóc w kontaktach z Zamawiającym na etapie realizacji zamówienia, co pozwoli skupić się tylko na swoich usługach czy produktach.