Stworzenie przekazu marketingowego tak, aby wygenerował przychód, jest trudne i wiedzą o tym wszyscy marketingowcy. Tak naprawdę na prowadzone kampanie trzeba spojrzeć w sposób kompleksowy. Nie tylko od strony efektywności, wskaźników OR/CTOR lub innych i danych z programów analitycznych, ale także obowiązujących przepisów. Polska sukcesywnie porządkuje, uzupełnia i zmienia akty prawne regulujące kontakt marketingowy z klientem, ale jedno jest pewne. Czasy, kiedy można było reklamę budować praktycznie dowolnie, bezpowrotnie minęły. Na jakie obszary powinny w szczególności zwrócić uwagę działy marketingowe?
Adresując do konkretnych osób komunikaty sprzedażowe, przetwarzasz ich dane osobowe. Przepisy RODO wymagają, aby takie operacje miały konkretną podstawę i nakładają na administratora wiele obowiązków, m.in. związanych z ograniczeniem przetwarzania danych do minimum. Dodatkowo pojawia się kwestia zgody marketingowej i jej treści, zautomatyzowanego przetwarzania danych czy polityki prywatności oraz zarządzana incydentami.
Prowadząc działania marketingowe bardzo często dochodzi do stworzenia utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Może być to tekst blogowy na witrynę internetową, podcast czy nagranie wideo. Odpowiednie zarządzanie prawami autorskimi majątkowymi i osobistymi pozwoli uniknąć sytuacji, w której dział marketingowy (lub szerzej – zamawiający) nie będzie mógł skorzystać z dzieła bez naruszenia monopolu prawnoautorskiego twórcy.
Generatywna sztuczna inteligencja coraz częściej jest postrzegana, jako narzędzie do automatycznego tworzenia całych kampanii marketingowych. Takie spojrzenie na tematykę AI to jednak duże uproszczenie. Zagrożenia związane z sięganiem po narzędzia AI to przede wszystkim ryzyko plagiatu lub naruszenia cudzych praw autorskich do utworu, a także brak możliwości przekazania takich praw klientowi. Właśnie dlatego należy zadbać o wprowadzenie w firmie wewnętrznej polityki korzystania ze sztucznej inteligencji.
Platformy takie, jak Instagram czy Facebook coraz częściej są wykorzystywane jako kanał informacyjny do organizowania loterii i konkursów mających na celu przysporzenie firmie popularności. Zarówno jedna, jak i druga forma promocji jest regulowana przez przepisy prawa i prawidłowe ich zorganizowanie wymaga odpowiedniego przygotowania.
Obsługa prawna działów marketingu pomaga w analizie treści kampanii reklamowych w tych obszarach, w których ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie ograniczeń. Może to być np. reklama usług medycznych, prawniczych i finansowych, ale też dotycząca sprzedaży leków i suplementów diety, wyrobów tytoniowych czy alkoholu. Kontrola treści marketingowych jest niezwykle istotna, ponieważ naruszenie obowiązujących regulacji może skutkować bardzo wysokimi karami finansowymi. Działania marketingowe to także liczne negocjacje i umowy z influencerami, copywriterami, studiami graficznymi. Analiza kontraktu pod względem ryzyk prawnych i biznesowych pozwala planować kolejne współprace w sposób świadomy.