Blog prawniczy

Ile kosztuje założenie i prowadzenie fundacji rodzinnej?

⟨⟨ Powrót

Fundacja rodzinna stwarza atrakcyjne możliwości w zakresie planowania sukcesji oraz ochrony majątku rodzinnego. Z tego względu ten typ osoby prawnej cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Przyjrzyjmy się bliżej, ile kosztuje założenie i funkcjonowanie fundacji rodzinnej?

Koszty związane z założeniem fundacji rodzinnej

Pierwsze koszty związane z utworzeniem fundacji rodzinnej pojawiają się już na etapie tworzenia statutu oraz wnoszenia funduszu założycielskiego.

Oświadczenie o ustanowieniu fundacji, podobnie jak statut powinny zostać sporządzone w formie aktu notarialnego. Samo oświadczenie może znaleźć się w odrębnym dokumencie albo w testamencie. Formy aktu notarialnego należy dochować w obu przypadkach. Jeżeli oświadczenie złożono w testamencie, może ono obejmować wolę wyłącznie jednego fundatora, w przeciwnym razie może on być jeden lub kilku.

Statut jest dokumentem określającym zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej. Muszą się w nim znaleźć wszystkie elementy wymienione wprost w ustawie o fundacji rodzinnej, jak nazwa, siedziba i cel fundacji, określenie beneficjentów czy zasady powoływania, odwoływania oraz uprawnienia i obowiązki poszczególnych organów. Opcjonalnie można w nim zamieścić również szereg elementów fakultatywnych, np. wskazówki w zakresie współpracy i współdziałania organów fundacji czy wytyczne dotyczące inwestowania majątku osoby prawnej.

Sprawdź dlaczego warto założyć fundację rodzinną z naszą kancelarią 👉 https://linkekulicki.pl/oferta/fundacja-rodzinna/.

W zależności od strategii przyjętej przez notariusza na tym etapie powstać może jeden akt notarialny (obejmujący oświadczenie oraz statut) lub dwa (odrębnie statut oraz oświadczenie). Druga z tych sytuacji może mieć miejsce również wtedy, gdy fundator dopiero ustala treść statutu albo audytuje swój majątek pod kątem wniesienia go na poczet funduszu założycielskiego. W rezultacie może pojawić się więc jedna taksa notarialna lub dwie.

Załóżmy, że uda przygotować się oba elementy w jednym akcie notarialnym. Jeśli chodzi o wysokość taksy, to z jednej strony notariusz jest ograniczony przez jej maksymalną wartość wskazaną w aktualnym rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Z drugiej zaś fundator – zgodnie z art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej – musi wnieść mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości nie niższej niż 100 000 zł.

Odwołując się do treści rozporządzenia ustalającego maksymalną taksę notarialną należy więc wskazać, że:

  • przy wartości powyżej 60 tysięcy złotych do 1 miliona złotych taksa nie może przekroczyć 1010 zł powiększonych o 0,4% od nadwyżki powyżej 60 tysięcy złotych;
  • powyżej 1 miliona zł do 2 milionów złotych taksa nie może przekroczyć 4770 zł powiększonych o 0,2% nadwyżki powyżej 1 miliona złotych;
  • powyżej 2 milionów złotych taksa nie może przekroczyć 6770 zł powiększonych o 0,25% nadwyżki powyżej 2 milionów złotych, ale nie więcej niż 10 tysięcy złotych.

W większości przypadków zastosowanie znajdzie pierwsza z podanych wysokości. Jeżeli zaś notariusz preferuje przygotowanie dwóch aktów, sumaryczna taksa będzie odpowiednio wyższa i może sięgnąć 3 tysięcy złotych. W maksymalnie optymistycznym wariancie (jeden akt notarialny, fundusz założycielski 100 tysięcy złotych) opłaty bazowe na tym etapie wyniosą 1170 zł. Do opłaty notarialnej należy dodatkowo doliczyć:

  • podatek VAT według stawki 23% (269,10 zł przy minimalnym funduszu założycielskim);
  • opłata za wydanie wypisu aktu notarialnego – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę powiększone o podatek VAT.

Warto wspomnieć, że na tym etapie może pojawić się opłata od spisu i wyceny mienia, jeżeli jest on przygotowywany przez specjalistę. W takim dokumencie wskazuje się:

  • kto wnosi mienie do fundacji rodzinnej;
  • jaka jest ilość i wartość poszczególnych składników mienia według stanu i cen z chwili ich wniesienia.

Chcesz porozmawiać na temat założenia fundacji rodzinnej? Zadzwoń do nas 👉 +48 789 178 462.

Opłaty sądowe a zakładanie fundacji rodzinnej

Po sfinalizowaniu etapu notarialnego fundacja rodzinna powinna zostać zgłoszona do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim, który prowadzi rejestr fundacji rodzinnych. Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o kosztach sądowych w sprawach cywilnych od zgłoszenia fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych pobiera się opłatę stałą w wysokości 500 zł. Jeżeli wniosek ma być złożony przez profesjonalnego pełnomocnika, dodatkowo trzeba uiścić 17 zł na rachunek właściwego urzędu miasta celem pokrycia opłaty od pełnomocnictwa.

W treści statutu fundator wskazuje osoby, które jako pierwsze będą piastowały stanowiska w organach fundacji – zarządzie oraz radzie nadzorczej. Należy jednak pamiętać, że zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku pojawia się obowiązek wykazania niekaralności. Skazanie prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z art. 228-231 kodeksu karnego oraz wskazanych w rozdziałach XXXIII do XXXVII wyklucza możliwość zajmowania stanowiska członka organu w fundacji rodzinnej.

W tym celu trzeba więc wystąpić do Krajowego Rejestru Karnego o wydanie zaświadczeń potwierdzających niekaralność. Na szczęście cały ten etap da się załatwić online. Uzyskanie zaświadczenia kosztuje 30 zł, chyba że pojawia się potrzeba opłacenia pełnomocnictwa.

Ile kosztuje prowadzenie fundacji rodzinnej

Koszty związane z założeniem fundacji rodzinnej to tylko jeden aspekt planowania sukcesji w oparciu o przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Taki podmiot musi jednak jakoś funkcjonować, a dodatkowo niekiedy ulega zmianom. Jakie koszty wiążą się z działaniem fundacji rodzinnej?

Wprowadzanie zmian w statucie fundacji rodzinnej

Zacznijmy od zmian w statucie. Aby taka zmiana była ważna, musi być zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych. Wiąże się to z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 250 zł, zgodnie z art. 64b ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Aby te koszty ograniczyć do minimum, warto zlecić przygotowanie statutu kancelarii prawnej z doświadczeniem o obsłudze zarówno spraw spadkowych, rodzinnych, jak i zajmujących się sukcesją.

Funkcjonowanie organów fundacji rodzinnej

Kolejne opłaty mogą być związane z funkcjonowaniem organów fundacji rodzinnej. Powołanie zarządu jest obligatoryjne, rada nadzorcza co do zasady jest fakultatywna, chyba że liczba beneficjentów przekracza 25 osób. Jeżeli osoby te sprawują swoje funkcje za wynagrodzeniem, to – niezależnie od podstawy ich wykonywania – to wynagrodzenie będzie stanowiło koszt dla fundacji rodzinnej.

Prowadzenie księgowości fundacji rodzinnej

Nie należy zapominać, że fundacja rodzinna jest osobą prawną, co, w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, obligują ją do prowadzenia pełnej księgowości. Opłaty za prowadzenie ksiąg rachunkowych mogą się różnić, ale zwykle będą wynosiły od 600 zł wzwyż, przy czym biura rachunkowe zwykle doliczają dodatkowe opłaty np. za doradztwo podatkowe (co jest istotne, ponieważ fundacje rodzinne do pewnego stopnia mogą być wykorzystywane jako wehikuł do optymalizacji podatkowej). Dodatkowe koszty powstają w związku z koniecznością sporządzania i składania sprawozdań finansowych.

Podwójny audyt fundacji rodzinnych

Wypada przypomnieć, że fundacje rodzinne podlegają cyklicznym audytom pod kątem zgodności z prawem, rzetelności i poprawności formalnej. Taki audyt musi być przeprowadzony minimum raz na 4 lata, a jeżeli sprawozdanie finansowe podlega badaniu biegłego rewidenta (np. ze względu na wartość aktywów), co roku. Zespół audytorów realizuje swoje obowiązki za wynagrodzeniem, które pokrywa fundacja rodzinna. Odrębnym od audytu badaniem jest zweryfikowanie sprawozdania finansowego przez biegłego, jeżeli zachodzą ku temu niezbędne przesłanki.

Sprawdź również 👉 Audyt fundacji rodzinnej – na czym polega i jaki jest jego cel?

Zakładanie i bieżąca obsługa fundacji rodzinnych – Kancelaria Linke Kulicki

Zakładanie i prowadzenie fundacji rodzinnej to złożony proces na który składa się wiele działań. Taką operację należy dobrze przemyśleć oraz skalkulować pod względem finansowym, ponieważ zarówno utworzenie, jak i obsługa osoby prawnej wiąże się z określonymi kosztami. Kancelaria Linke Kulicki oferuje kompleksowe wsparcie zarówno na etapie konsultacyjnym, rejestrowym, jak i w obszarze obsługi prawnej fundacji rodzinnych. Pomożemy Ci skoordynować poszczególne etapy działania tak, aby rozpoczęcie działania podmiotu było możliwe jak najszybciej przy optymalnych kosztach.