Blog prawniczy

Dyrektywa DAC7 a obowiązki operatorów platform cyfrowych

⟨⟨ Powrót

Unijny ustawodawca konsekwentnie dąży do zapewnienia możliwie największej transparentności podatkowej na poziomie poszczególnych państw członkowskich. Kolejnym krokiem w tę stronę było uchwalenie w 2022 roku dyrektywy Rady UE nr 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r., określanej jako DAC7. Wprowadza ona istotne zmiany, których głównym celem jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania w handlu przez Internet. Co dokładnie zmienia DAC7 i kogo dotyczy?

Które przepisy krajowe uległy zmianie w związku z DAC7?

W związku z dyrektywą DAC7 polski ustawodawca znowelizował ustawę o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami dodając do niej dział IIIA zatytułowany Automatyczna wymiana informacji o sprzedawcach. Co istotne, odświeżony akt prawny nie nakłada nowych obciążeń podatkowych. Pojawiają się jednak obowiązki sprawozdawcze, których niewykonanie jest zagrożone wysoką karą, którą może nałożyć Dyrektor KAS.

Nowe przepisy nakładają na operatorów platform cyfrowych obowiązek zbierania, weryfikowania i przekazywania organom podatkowym informacji dotyczących użytkowników ich serwisów, czyli przedsiębiorców oferujących określone usługi.

Kogo dotyczy DAC7?

Obligacje wynikające z Dyrektywy DAC7 dotyczą przede wszystkim operatorów platform cyfrowych. Zgodnie z nowymi przepisami krajowymi (art. 75a ust. 1 pkt 10 ustawy) pod pojęciem operatora platformy należy rozumieć podmiot, który zawiera umowy ze sprzedawcami w celu udostępnienia im platformy albo jej części. Z kolei platforma cyfrowa – zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 12 – to:

  • oprogramowanie, w tym strona internetowa albo jej część,
  • aplikacje, w tym aplikacje mobilne
    – które są dostępne dla użytkowników i umożliwiają sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania, bezpośrednio lub pośrednio, stosownej czynności na rzecz tych użytkowników, a także ustalenia dotyczące poboru i wypłaty wynagrodzenia z tytułu stosownej czynności.

Innymi słowy, platformą cyfrową będą serwisy lub aplikacje, za pośrednictwem których klienci mogą zawrzeć z przedsiębiorcą (sprzedawcą) umowę określonej treści.

Za platformę cyfrową nie uważa się jednak oprogramowania technicznego, które nie ingeruje w funkcjonalność platformy, umożliwiając jedynie:

  • przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności,
  • wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności,
  • przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.

Dlatego obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z DAC7 nie będą objęci m.in. operatorzy płatności, których jedynym działaniem jest procesowanie transakcji.

Dodatkowo trzeba wskazać, że nowe obowiązki sprawozdawcze dotyczą wyłącznie operatorów, którzy udostępniają platformę cyfrową w celu oferowania:

  • udostępniania nieruchomości, udziałów w nieruchomości lub ich części (np. witryny umożliwiające rezerwację hoteli),
  • udostępniania środków transportu (np. wynajem krótkoterminowy samochodów),
  • usług świadczonych osobiście (np. konsultacje finansowe, usługi remontowe),
  • sprzedaży towarów (niezależnie od wolumenu sprzedaży oraz rodzaju oferowanych towarów).

Kto nie musi wdrożyć DAC7?

Przepisy DAC7 mają bardzo szerokie zastosowanie. Obowiązek ich stosowania spoczywa na wszystkich operatorach platform cyfrowych, którzy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii Europejskiej. Muszą je też wdrożyć firmy z państw trzecich (np. USA), jeżeli oferują swoje usługi przedsiębiorcom mającym siedzibę na obszarze wspólnoty.

Podmiotem wyłączonym spod reżimu sprawozdawczego, zgodnie z art. 75a ust. 1 pkt 23 ustawy, jest operator platformy, który wskazał właściwemu organowi, że przyjęty model biznesowy platformy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu. Jeśli więc platforma umożliwia zawieranie umów z użytkownikami, ale są to kontrakty w innym przedmiocie niż wskazany powyżej, operator nie ma obowiązku stosować nowych regulacji.

Jeszcze jednym aspektem, o którym warto wspomnieć jest to, że DAC7 ma przeciwdziałać unikaniu opodatkowania, ale koncentruje się wokół działalności prowadzonej na większą skalę. Przepisy wyłączają obowiązki raportowania operatorów w odniesieniu do grup podmiotów wymienionych w art. 75a ust. 1 pkt 24. Za wyłączonych sprzedawców uznaje się:

  • rządy państw, jednostki samorządu terytorialnego oraz rządowe albo samorządowe agencje lub instytucje,
  • podmioty, których akcje są przedmiotem obrotu na rynku regulowanym i podmioty z nimi powiązane,
  • podmioty, którym operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości wchodzących w skład grupy obiektów,
  • podmioty, którym operator platformy umożliwił w okresie sprawozdawczym wykonanie mniej niż 30 stosownych czynności dotyczących sprzedaży towarów, jeżeli łączne wynagrodzenie w tym okresie na jego rzecz nie przekroczyło równowartości 2000 euro.

Jakie informacje mają gromadzić operatorzy platform cyfrowych?

Przepisy nakazują operatorom platform cyfrowych gromadzenie szeregu informacji o sprzedawcach. Istotne są przede wszystkim następujące dane:

  • identyfikujące sprzedawcę – imię i nazwisko lub nazwa, adres lub siedziba, każdy numer TIN nadany sprzedawcy, numer rejestracyjny VAT, jeżeli jest dostępny, numer we właściwym rejestrze podmiotów gospodarczych,
  • liczba przeprowadzonych transakcji, w których sprzedawca uzyskał wynagrodzenie,
  • kwoty wypłaconego zysku w związku ze zrealizowanymi transakcjami,
  • prowizje pobrane przez platformę,
  • należności publicznoprawne pobrane przez operatora platformy.

Due diligence w DAC7

Obowiązujące przepisy wymagają zachowanie przez platformę należytej staranności przy realizowaniu obowiązków sprawozdawczych. Zgodnie z art. 75k ustawy raportujący operator platformy może opierać się na dostępnych publicznie informacjach lub potwierdzeniach uzyskanych od sprzedawcy będącego podmiotem. W tym celu może zwrócić się do sprzedawcy o udostępnienie stosownych informacji, ale i tak powinien je zweryfikować. Procedury należytej staranności powinny być wdrożone najpóźniej do dnia 31 grudnia danego roku sprawozdawczego (art. 75p ust. 1 ustawy). W przypadku podmiotów, które już teraz muszą stosować DAC7, termin na wdrożenie due diligence upływa 31 grudnia 2024 r., zaś dopełnienie obowiązków sprawozdawczych – 31 stycznia 2025 r.

Należy pamiętać, że wdrożenie procedur należytej staranności nie powoduje, że w przypadku ewentualnych zaniedbań operator platformy jest wolny od odpowiedzialności. Dotyczy to również sytuacji, kiedy due diligence stosował podmiot zewnętrzny, działając w imieniu i na rzecz operatora. W obu przypadkach to właśnie operator odpowiada za niewykonanie obowiązków. Dokumentacja dotycząca należytej staranności powinna być przechowywana przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin przekazania informacji o sprzedawcach (art. 75s ustawy).

Kary za niedopełnienie obowiązków z DAC7

Jednostka, która nie dopełnia obowiązków sprawozdawczych, podlega karze administracyjnej nakładanej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Wysokość kary może sięgnąć nawet 1 milion złotych. Przy ustalaniu jej wysokości organ uwzględnia:

  • rodzaj i zakres niedopełnienia obowiązku,
  • dotychczasowe wykonywanie określonych ustawą obowiązków przez podmiot, na który jest nakładana kara pieniężna,
  • wysokość całkowitego obrotu podmiotu za rok obrotowy poprzedzający rok nałożenia kary,
  • okres od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do dnia wszczęcia postępowania o nałożenie kary pieniężnej – w przypadku podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą.

Trzeba wskazać, że kara może być nałożona nie tylko za niewdrożenie DAC7, ale także inne uchybienia, jak niewłaściwe stosowanie zasad due diligence, czy nieusunięcie nieprawidłowości wykrytych podczas kontroli.

Wdrożenie DAC7 – Kancelaria Linke Kulicki

Właściwe wdrożenie procedur DAC7 ma szczególne znaczenie dla podmiotów działających w Internecie. Kancelaria Linke Kulicki oferuje swoim klientom kompleksową pomoc w tym zakresie. Nasi specjaliści zidentyfikują, czy operator platformy cyfrowej ma obowiązek stosować DAC7, a także zadbają o przygotowanie wewnętrznych procesów i dopełnienie obowiązków sprawozdawczych względem organu podatkowego. Zapewniamy udział w kontrolach organu podatkowego oraz postępowaniu sądowym. Pomożemy Ci bezpiecznie prowadzić Twój biznes w sieci!